Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zavřít

Chceme rovnoprávnost i při běhu

Chceme rovnoprávnost i při běhu
foto: Zdeněk Krchák

Jarmila Holasová | 09.10.2008 | přečteno: 12737×

Téměř na každém závodě na to přijde řeč. Tedy v dámské šatně (je-li jaká), nebo v dámských sprchách. Diskuze (tedy, ona to diskuze nebývá, neboť ač ženy, býváme názoru velmi jednotného) bývá vzrušená. A snad je dobře pro pořadatele, že v dámských sprchách nebývají. Polemický názor k tomuto článku vydáme 10.10.

Oč jde? No přece o kategorie na závodech. Zatímco muži mají kategorií jak naseto, pravidelně po deseti letech, ženy mohou obvykle být rády za dvě – do 34 let a 35 let až smrt. Někdy pořadatel vyřeší situaci ještě lépe a vskutku originálně a vystačí s lakonickým: ženy. Oblíbeným argumentem pořadatelů je, že žen běhá málo a že by je více kategorií a potažmo i více cen pro vítěze finančně zruinovalo.

No, měly bychom (my, co jsme to zatím řešily jen v těch sprchách) několik podotknutí: Pokud jde o tu účast žen na závodech – je pravda, že mužů běhá víc (a o hodně). Proč tomu tak je, to je na dlouhou diskuzi a psalo se o tom i na behej.com nebo v RUNu. Nicméně v poslední době žen na závodech přibývá a jejich počet v jejich ubohých dvou kategoriích už dokonce někdy přesahuje počty startujících v nejvyšších (nechci psát nejstarších) mužských kategoriích. Tím rozhodně nechci ani zlehčovat, ani nijak napadat tyto kolegy běžce, nesmírně je obdivuji, fandím jim, i ceny, které případně dostanou na závodech jim přeji. A souhlasím s tím, že tyto kategorie mají být vyhlašovány i třeba při účasti jediného borce (jak tomu často bývá).

Pořadatelé pečlivě sledují počty účastníků, vedou statistiky, jásají nad každým běžcem, který se na startu objeví. Dokonce někteří vskutku jásají speciálně nad každou ženou, která se na startovní listině objeví, zažila jsem výkřiky: „To je skvělé, letos tu máme 5 žen, loni tu byly jen dvě!“ apod. Přitom zřejmě nikoho nenapadne, že absurdní kategorie, která sesype do jednoho pytle běžkyně s věkovým rozdílem třeba 20 i více let, může leckterou ženu, která zatím běhá jen pro radost, od účasti na závodě odradit – přece se nebude mezi těmi mladými ztrapňovat…

Jestli nějaká ta další kategorie přiláká ženy na start závodů, to samozřejmě jisté není, připomíná to problém, co bylo dřív, jestli vejce nebo slepice.

No a pokud jde o ten často zmiňovaný ekonomický problém, myslím, že reálně žádný neexistuje. Ono totiž vůbec nejde o bůhvíjaké navýšení počtu kategorií – reálně za dnešní situace by šlo o kategorie dejme tomu 40 – 49 a 50 – 59 let, případně 35 – 44, 45 – 54, 55 – 59, pokud bychom kopírovali obvyklé věkové hranice z mužských kategorií, což oproti současnosti představuje nárůst o celou 1 až 2 kategorie. Vím o jedné jediné běžkyni nad 60 let, která se účastní závodů, a domnívám se, že stejně jako muži – běžci v kategoriích nad 70 let si i ona zaslouží svou kategorii na všech závodech, kde se objeví. (Pokud je kolegyň – běžkyň v této věkové kategorii více, omlouvám se jim, jen jsme se nikde nepotkaly a v tabulkách jsem na ně nenarazila).

Vzhledem k tomu, že zejména na menších závodech, kde je startovné lidové, jsou i ceny pro vítěze spíše symbolické, musel by to každý závod přežít bez větší újmy. Pokud je startovné cca 30,– až 50,– Kč, asi bychom konec konců všichni unesli i jeho zvýšení třeba o 10,–Kč. Na větších závodech zase bývá často skutečně bohatá tombola – přesunout pár cen z tomboly mezi ceny pro vítěze není snad tak složité.

Ale hlavně – pro nás ty ceny vůbec nejsou to podstatné a o ně nám nejde. Píšu o nich jen proto, že představují hlavní argument většiny pořadatelů, se kterými jsem o tom mluvila. Každý máme radost z úspěchu a samozřejmě, pokud se v závodě dobře umístíte, případně dosáhnete až na tu bednu, radost je daleko větší. A asi každý z nás si hlavně schová ten diplom a fotku z vyhlašování výsledků.

Samozřejmě už dnes najdeme výjimky a existují závody, kde dělení do kategorií je spravedlivější. Těmto pořadatelům skládám jménem všech běžkyň poklonu a děkuji jim za jejich přístup. (Namátkou – Běh Modřanskou roklí, Dvě kola při zdi, Cena Nasavrk a samozřejmě Pohár behej.com). 

Komentáře (Celkem 42)

Nalezené položky: 43 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
avatar

Předboj

Celkem 23437,2 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:40:30 (2006)
půlmaraton: 1:35:54 (2006)
maraton: 3:21:02 (2006)

MirO muž 09.10.2008 08:29:04

Už samotný název článku „Chceme rovnoprávnost i při běhu“ mi přjde úsměvný. Ta rovnoprávnost tady samozřejmě je. Kategorií je méně jen pro nedostatek běžkyň. Přijde mi podivné, když se na závodech sejde 5–10 žen a chtěly by 5 kategorií. Mě osobně by vyhlašování na stupních vítězů v tomto případě připadalo spíše trapné než důstojné.
A teď se ženské do mně pusťte :)

avatar

Praha

Celkem 53203 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:47:15 (2010)
půlmaraton: 1:46:26 (2010)
maraton: 3:46:35 (2012)

mapo žena 09.10.2008 08:48:20

Pěkný článek, zajímavé téma :-) prolínající se nejen během. Chcete víc běžkyň na závodech? Tak to prostě zkuste-udělejte víc kategorii a uvidíte, jestli nás bude víc nebo ne. A o ceny opravdu nejde…
A osobní prožitek-na „10“ na jaře v Českém Brodě jsem stála v kategorii na stupni vítězů-1., nikdy na ten závod i pocit nezapomenu, právě kvůli tomu, i když můj čas za moc nestál.

Motto: ------------------ vytrvale jako smrt
avatar

Brno

Celkem 5681 km
Minulý měsíc 0 km
půlmaraton: 1:36:10 (2009)
maraton: 3:28:59 (2007)

vl001 muž 09.10.2008 08:52:34

Stačí dojít v nějakém normálním počtu a pořadatelé to jistě ocení a zrovnoprávní. V zahraničí to docela funguje, prostě proto, že žen přijde víc.

avatar

Dagmar Kubrová žena 09.10.2008 08:55:20

Díky, Jarmilo, že jsi taky našla odvahu veřejně tento svůj názor prezentovat. Já jsem se pokoušela o kritiku na toto téma několikrát, ve většině případů mi však bylo odpovědí jen lhostejné pokrčení rameny, že je to věc organizátorů a že tomu prostě tak je (a bude). Naposledy jsem se ozvala na webu na článek o Žebrácké 25, ale organizátor mě dost tvrdě odbyl. Zastalo se mě sice pár mužů, ovšem do diskuze nepřispěla žádná žena, což mě mrzelo, protože vím z těch šaten a tak, že to nevadí jen mně, ale i dalším kolegyním. Každý kdo se tímto sportem zabývá a sleduje výsledovky, nemůže si nevšimnout, že „starších“ běžkyň rovněž přibývá a že dosud nejběžnější rozdělení do kategorií ženy do 34 let a ženy nad 35 let vůbec neodpovídá současné situaci, když navíc i v kategorii mladších žen se věk účastnic pohybuje kolem hranice 30 let. Vypsání kategorií ženy nad 40, 45 či 50 let určitě více běžkyň přiláká. I já si s postupujícím věkem takto vybírám, kam na závod pojedu. A přiznejte si, pánové, že i vy se rozhodujete podle kategorií – jen málokterý veterán(ka) nad „-sát“, byť ve skvělé formě, se může těžko poměřovat se soupeři nad , -cet“. Všude kolem v zahraničí je spravedlivé členění do věkových kategorií pro muže i ženy (včetně spravedlivého odměňování)naprosto běžnou záležitostí a nikdo to nezpochybňuje.
Ale abych jen nekritizovala, už i u nás se objevují první vlaštovky – např. Český pohár v bězích do vrchu má už od loňska pro ženy veteránky téměř na všech svých dílčích závodech dokonce 3 kategorie: 35, 45, 55 a všimněte si, že jsou vesměs naplněny a splňují i tu podmínku o minimálním počtu 3 účastnic (pokud by měly platit, tak nejen pro ženské, ale i mužské kategorie). A mohla bych jmenovat i další závody, zejména v okolí Prahy, Pardubic atd. Těmto pořadatelům patří můj velký dík. Ahoj, Dáša

avatar

Celkem 15200 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:43 (2004)
půlmaraton: 1:29:47 (2002)
maraton: 3:19:46 (2006)

Jarka P žena 09.10.2008 09:06:08

>> Dagmar Kubrová, 9. 10. 2008 08:55:20

Určitě by rozšíření kategorií žen přilákalo na start více žen.Ani já ve 36letech nemůžu závodit s 20letýma…Jar­milo,taky souhlasím

avatar

Ivo Domanský 09.10.2008 09:10:20

Popsaná situace objektivně existuje, ale nedá se řešit nějakým nařízením, maximálně organizátor běžeckého sesiálu /republikového, oblastního, okresního/ může stanovit obecně závazná pravidla i s uvedením požadovaných kategorií – toto je již léta zavedeno např. u Českého poháru běhů do vrchu nebo ve Velké ceně Východočeské oblasti/. Dále je rozdílná situace v Praze a na venkově, více ženských kazegorií je v Praze vypsáno přibližně v polovině případů. Pravda, někde jedou ze setrvačnosti stále ve stejných kolejích. Ale abych potěšil dámy, mohl bych uvést řadu běhů, kde je u mužů jediná kategorie a to nad 40 let…
Pokud se ale v závodě vypisují finanční odměny, hlasoval bych pro stejnou částku pro muže i ženy (pokud běží stejnou trať). Tady to trochu nerovností zavání a v řadě zemí je systém „za stejnou námahu stejná odměna“ běžný.

avatar

Rakovník

lassie žena 09.10.2008 09:11:52

No a není krásnej ten pocit, když těm holkám člověk trochu stačí nebo se aspoň neztrácí někde daleko????

avatar

Dagmar Kubrová žena 09.10.2008 09:58:27

>> Ivo Domanský, 9. 10. 2008 09:10:20

Ahoj Ivo, no moc takových běžeckých závodů, kde mají muži jen 1 veteránskou kategorii nad 40 let neznám (to spíš platí pro triatlony), a pokud se vyskytnou, veteránů nad 50 či 60 let a starších je tam poskrovnu …:-((.Radši jedou jinam. Velká cena východních Čech myslí na veteránky nad 45 jen v celkovém pořadí poháru. V jednotlivých závodech se pak s touto kategorií setkáš jen na pár akcích (Nasavrky, 15km Hvězdy Pard., Monako, 10 km Skuhrov n.B., Sršská 9 …).
Tak doufám, že se za nás „starší dámy“ budeš coby známý veřejný činitel běžeckého sportu stavět a apelovat na organizátory, aby se nad tím aspoň zamysleli a rozvržení do kategorií přehodnotili. Dík za podporu a ahoj na závodech, Dáša

avatar

Praha 4- Písnice

Celkem 167471,18 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:32:53 (1983)
půlmaraton: 1:14:34 (1986)
maraton: 2:33:20 (1984)

cernyvac muž 09.10.2008 10:37:53

Pokud se dělá vyhlašování výsledků a předávání cen jsem pro variantu otevřít kategorii při 3 a více účastnicích (samozřejmě v rámci rovnoprávnosti i u mužů), pokud se ceny nedávají je to záležitost čistě formálního rozdělení tabulky v Excellu. Konkrétně u nás při Běhu Modřanskou roklí to při sestavování výsledků dělám,že otevřu sloupek i při jedné účastníci, která tak vyhrála sama nad sebou..Neřeším problém, jak se cítí když je první z jedné účastnice, konec konců není její problém, že přišla sama …

avatar

Předboj

Celkem 23437,2 km
Minulý měsíc 100 km
10 km: 0:40:30 (2006)
půlmaraton: 1:35:54 (2006)
maraton: 3:21:02 (2006)

MirO muž 09.10.2008 10:47:43

>> Dagmar Kubrová, 9. 10. 2008 08:55:20

Já si myslím, že to není tak, jak píšeš: vypište více kategorií – přijde běhat více žen. Je to tak, že až bude běhat více žen – bude více kategorií (kategorie s účastí 2 žen mi přijde naprosto zbytečná). Dokud vás bude běhat málo, tak se situace nezmění. Jinak já si závody podle členění kategorií nevybírám (asi proto že běhám pro radost a né pro ceny – ani na to nemám výkonost) Celý problém je v počtech běžkyň. Dokud se to nezmění je tahle diskuze jen feministické ukřivděnecké brečení.

avatar

10 km: 0:37:28 (1997)

Kordik žena 09.10.2008 10:49:39

Ziji ve Francii pres 10 let a za tu dobu jsem bezela zavody na silnici, krosy, kopce. Na vsech zavodech maji zeny stejne jako muzi oficialni kategorie po 10 letech, ktere uznava francouzska atleticka federace FFA. A tak na zavode v Sélestat s 2500 ucastniky dobehla na 10km prvni a jedina juniorka za 44 minut, jeji vykon byl ocenen kytici ruzi, poharem a nejakou zbytecnosti. Tato divka zabehla necely rok pote 15km ve francouzskem juniorskem rekordu 56:37 za mohutneho potlesku v Montbéliard. Neni to dostacujici priklad, ze motivace „bednou“ muze byt silna?

Pokud se tyka vykonu muzu, jeden priklad za vsechny – jeden kamarad nejel na letosni Mistrovstvi Francie v pulmaraton do Lyonu, protoze oficialni kategorie V3M (nad 60 let) nebyla vyhlasena. Nahodne rozhodnuti anebo nedostatek motivace a uprednostneni pripravy na maraton ve Ferrette, ktery je „pouze“ mistrovstvim Alsaska se vsemi vekovymi kategoriemi?

avatar

Kroměříž

Jita žena 09.10.2008 11:14:26

Čau všichni,
zatím sice nepatřím do kategorie veteránek, s Jarkou ale souhlasím. Nedávno jsem zkusila, jaké to je stát „na bedně“ a musím konstatovat, že za ten diplom a fotku to rozhodně stojí. Jitka

Motto: Dopředu vlastními silami. Každý krok se počítá.
avatar

Praha 2

Celkem 9770 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:34 (2005)
půlmaraton: 1:41:54 (2005)
maraton: 3:45:56 (2005)

Serža muž 09.10.2008 11:16:59

jsem pro absolutní rovnoprávnost! zrušit dělení na muže a ženy, prostě jen věkové kategorie a jedna šatna a jedna sprcha pro všechny závodící!
 :-)

Motto: Per aspera ad astra
avatar

Celkem 566 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:33:06

Lhota Petr muž 09.10.2008 11:36:24

Taky si přidám polínko:-)
Rovnoprávnost mezi muži a ženami proč ne, ale musí také proto něco udělat. Podíváme li se na počet mužů a žen do 35 let je to nepoměr a je těžké, pokud se podíváme do statistiky, dát ženám stejnou finanční částku, když díky počtů závodnic je jejich konkurence výrazně menší než u mužů. Nebráníme se stejným částkám ale přijďte si zaběhat ve stejném počtu jako muži. Příští rok na Pečecké desítce i díky veteránskému mistrovství budou kategorii po 5-letech v obou pohlavích a to i nad 60 let a já jsem velmi zvědav kolik žen se přijde proběhnou a pokud Vás bude aspoň 2/3 co mužů tak já vám mohu slíbit že pro další rok budete mít stejný počet kategorii co muži ale pokud nás nepřesvědčíte tak asi opět skončíme u 3–4 kategorií u žen. 

Motto: Když nemůžeš tak přidej.
avatar

Dagmar Kubrová žena 09.10.2008 11:48:07

>> MirO, 9. 10. 2008 10:47:43

Nedávno jsem se zájmem četla příspěvek o novém Barokomaratonu v Plasích. Jako jediná vada na kráse mu byla vytýkána absence veškerých veteránských kategorií, tedy i mužských. Byly tam totiž vypsány jen pouhé dvě kategorie – muži a ženy, bez rozdílu věku. Dle mého názoru to bylo aspoň spravedlivé (a sama o své účasti na tomto maratonu v příštím roce uvažuji). Navrhuji to tedy i jinde rozdělovat podobně (pro pořadatele to bude i značná finanční úspora) a uvidíme, jak se vyrovnají počty běžců a běžkyň, zda na takových akcích zaznamenáme odliv mužů nad „-sát“, kolik z nich si přijde zaběhat jen tak pro radost? Jinak bych souhlasila s vyhlášením kategorie při obsazenosti minimálně 3 účastníků či účastnic, ale platno všeobecně, nejen pro ženy.

avatar

Praha 4

Celkem 12494,13 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:48:38 (2008)
půlmaraton: 1:45:09 (2011)
maraton: 3:54:22 (2008)

jholasova žena 09.10.2008 11:48:51

>> Lhota Petr, 9. 10. 2008 11:36:24

Jé, Petře, ale 3 – 4 kategorie u žen, to je silně „nadnormativní“ stav, já jsem se ozývala hlavně proti stavu, kdy je jedna jediná, nebo ty obligátní 2 kategorie (do 35 a těch 35 až smrt).

avatar

Ivo Domanský 09.10.2008 12:13:24

>> Kordik, 9. 10. 2008 10:49:39

Ahoj Jano, buď vítána na těchto stránkách. Apropos, nechtěla bys být stálou zahraniční dopisovatelkou nového časopisu, který bude pokračovatelem Maratonu? Jinak Francia ani Itálie vzorem ve veteránských kategoriích zrovna není, Němci to mají zmáknuto určitě detailněji, po 5 letech, to je tam skoro povinnost.

avatar

Brno

Celkem 11821 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:42:27 (2007)
půlmaraton: 1:35:43 (2010)
maraton: 3:29:54 (2007)

rk muž 09.10.2008 12:24:25

Srovnání počtu kategorií u mužů a žen, při jejich výrazně nestejném počtu, mně zavání pozitivní diskriminací. Velice snadno může dojít k vyššímu počtu startujících než je míst na stupních vítězů. To mám za plýtvání.

Stát na stupních vítězů je jistě příjemné a motivační pro každého. Mít bednu jistou už před startem je trochu divné, ale i takové závody jsou. Proč ne. Sám se jich „úspěšně“ účastním :-)

Dalším krokem můžou být kategorie veteránů, kteří začali se sportem ve věku veteránů, protože ti nemají naději uspět v poli talentů sportujících celoživotně a spojitě.
Taky kategorie s podváhou, nadváhou, pro studující a pracujicí, pro bezdětné, s jedním, se dvěma a více, podkategorie místních a přespolních a …těch může být. To všechno ovlivňuje výkonnost ve sportu.

Na masových akcích typu PIM se to řeší, podle mě úspěšně, účastnickýmí medailemi. To je taky pro mnohé velká motivace.

avatar

Brno

Celkem 11821 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:42:27 (2007)
půlmaraton: 1:35:43 (2010)
maraton: 3:29:54 (2007)

rk muž 09.10.2008 12:26:36

Chyba: Velice snadno může dojít k NIŽŠÍMU počtu startujících než je míst na stupních vítězů.

avatar

Praha

Celkem 2755 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:53:45 (1987)
půlmaraton: 2:16:09 (2008)
maraton: 4:48:45 (2004)

anajpo žena 09.10.2008 15:17:29

Myslím, že tento článek rozvinul obrovskou diskusi a to je dobře. Mě, běhající turistcce by mělo dělat dobře, že mohu být v jedné kategorii s mladými a občas nějakou začátečnici, která začala běhat jen kvůli nadváze porazím, ale i já jdu raději na závod, kde je kategorie žen nad 45 či nad 50let, kde jsou závodnice v mé věkové kategorii stejně rychlejší než já,ale je to srovnatelné hodnocení. I já pomalá jsem před 20 lety běhala rychleji než teď. Kromě toho, když nahlédneme do výsledovek už se tam dost často nacházejí běžkyně kolem 50let. Na bězích v Praze a okolí bývá dokonce kategorie nad 50 obsazena více než kategorie mladých.(Letošní Běchovice, malá Kunratická, seriál Běhů do kopce v Praze a okolí http://kopec.webzdarma.cz … cnik=2008. Proto si myslím,že alespoň tři věkové kategorie žen by měly být vyhlašovány o ceny nejde, ty mohou být symbolické nebo žádné.Nebo by mohlo na závodech dojít k situaci,že vnučka, dcera i maminka se utkají v jedné kategorii

Motto: Proti narození a ani smrti není léku, v mezidobí užívej radost :)
avatar

Praha

Celkem 2755 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:53:45 (1987)
půlmaraton: 2:16:09 (2008)
maraton: 4:48:45 (2004)

anajpo žena 09.10.2008 15:20:39

>> anajpo, 9. 10. 2008 15:17:29

pardon snad už bude odkaz platný
http://kopec.webzdarma.cz … ocnik=2008

Motto: Proti narození a ani smrti není léku, v mezidobí užívej radost :)
avatar

Praha 2

Celkem 9770 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:46:34 (2005)
půlmaraton: 1:41:54 (2005)
maraton: 3:45:56 (2005)

Serža muž 09.10.2008 16:09:03

Budu se opakovat, ale celé mi to přijde jako tendenční a manipulativní. Rovnoprávnost? Ano, jsem pro. Ať mají muži a ženy stejné podmínky, stejné hodnocení, tj. stejně staří ať závodí spolu v jedné kategorii. Nebo by ženy chtěly ZVÝHODNĚNÍ, tedy vlastní (ženskou) kategorii, protože muže nemají(většinou) šanci porazit?

Motto: Per aspera ad astra
avatar

Praha 4

Celkem 12494,13 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:48:38 (2008)
půlmaraton: 1:45:09 (2011)
maraton: 3:54:22 (2008)

jholasova žena 09.10.2008 16:59:56

>> Serža, 9. 10. 2008 16:09:03

Ale to nemyslíš vážně, viď? Ale ten smajlík na konci postrádím…

avatar

Praha 4

Celkem 12494,13 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:48:38 (2008)
půlmaraton: 1:45:09 (2011)
maraton: 3:54:22 (2008)

jholasova žena 09.10.2008 17:04:09

>> MirO, 9. 10. 2008 08:29:04

Proč bychom se do tebe pouštěly – situace, kterou popisuješ, by opravdu byla divná, ale to nikdo nechce a nic takového nepíšu. Mě jde o situaci, kdy ženy na závod přijdou v docela slušném počtu a kategorii stejně nemají, protože ty se vypisují celkem logicky předem. Proto si myslím, že třeba aspoň kategorie 35 – 45 a 45 a víc by mohly být vypisovány pravidelně s tím, že vyhodnoceny zvlášť budou při účasti aspoň 3 běžkyň.

avatar

Raškovice okr. FM

Celkem 7705 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:40:18 (2010)
půlmaraton: 1:29:55 (2011)
maraton: 3:17:01 (2010)

minusak muž 09.10.2008 20:28:35

K dělení ženských kategorii dojde. Zbytečně se tomu bránit, jiná cesta není.
Rozdělení na co nejužší kategorie je motivací jen pro ty nejlepší. Ty co objíždějí úplně všechny závody a závodí třeba i denně, protože jim stačí i výklus na to aby nepustili na bednu ten zbytek.
Mnoho mužů se pravidelně zúčasňuje závodů bez ani té nejmenší šance na bednu.Kdo nedá desítku lehce pod 40 minut, na Moravě si neškrtne. Budeme pro ně vymýšlet taky nějakou jinou motivaci než zúčastnit se, porvat se o svůj čas a prohodit pár slov s běžeckými kolegy?

Motto: Komu není shůry dáno, v Apatyce nekoupí
avatar

apowell muž 09.10.2008 20:47:45

Katgorie by měly být ještě detailnější, nejlépe co den narození, to jedna kategorie, pak by na bedně stál prakticky každý (málokdy se na trati sejde více lidí narozených v tomtéž dni téhož roku).

avatar

Praha

Celkem 2288 km
Minulý měsíc 0 km
10 km: 0:39:04 (2016)
půlmaraton: 1:27:47 (2016)
maraton: 3:13:49 (2014)

Justína žena 09.10.2008 20:50:58

>> Serža, 9. 10. 2008 11:16:59

Jedna šatňa i sprchy pre všetkých účastníkov sú už na niektorých závodoch bežná vec. Muži sa radi rozpínajú a bez okolkov obsadzujú šatne pôvodne pridelené ženskému osadenstvu vrátane sociálnych zariadení. (Plne ich chápem, občas ich býva na pretekoch niekoľkonásobne viac ako pretekárok). Mne osobne to nevadí, ale niektoré účastničky sú tak nútené sa prezliekať v záchodovej kabinke či na inom nevhodnom mieste. Takže táto rovnoprávnosť už dávno funguje :-)

Motto: "Šampiona dělá umění závodit, ne dřina v tréninku." Jan Železný
avatar

Celkem 24761,5 km
Minulý měsíc 71 km
10 km: 0:40:59 (2010)
půlmaraton: 1:33:02 (2011)
maraton: 3:28:30 (2011)

Filip muž 09.10.2008 22:48:51

Počet příspěvků svědčí o tom, že téma je citlivé a živé… Důvod k zamyšlení pro pořadatele závodů, a je to jen na nich, jak se k dané situaci postaví. Podle mě jsou dvě ženské kategorie (do35, 35+) nedostatečné.

avatar

Hana Breburdová žena 09.10.2008 23:25:29

>> jholasova, 9. 10. 2008 17:04:09

Děkuji Ti Jarmilo za otevřenost a odvahu vstoupit do tzv. světa mužů a jejich samozřejmé účasti na běžeckých závodech. Muži by sami měli tuto myšlenku vytvoření optimálních běžeckých kategorií pro ženy podpořit neboť i oni sami mají možnost změřit své běžecké síly ve stejné věkové kategorii. Asi by také nechtěli nastoupit do kategorie, v níž budou závodníci i o dvacet let mladší a nebudou mít tak možnost dosáhnout pro sebe uspokojivého umístění. Myslím si, že malá účast žen na závodech je částečně způsobena tím, že ženy veteránky proti i o generaci mladším závodnicím nemají reálnou šanci na umístění, které pohladí na duši. Domnívám se, že pokud muži mají zájem na vyšší účasti žen na závodech, měli by vypisování více ženských kategorií ( než jednu či dvě) podpořit. Kategorie nejsou zřizovány dle mého názoru z důvodu počtu závodníků ale převážně z důvodu věkového. Překvapuje mne, že se objevuje i názor, že není třeba pro ženy více kategorií… My ženy, jsme od přírody přející a nežádáme od pořadatelů, aby počty mužských kategorií byly sníženy na jednu či dvě (stejně jako u žen). Zřejmě by po takovém zásahu mužská účast na běžeckých značně poklesla.

avatar

Dagmar Kubrová žena 10.10.2008 08:11:37

>> Lhota Petr, 9. 10. 2008 11:36:24

Petře, váš závod patří naopak k těm příkladným a dvě ženské veteránské kategorie tam máte už dávno. Jezdím k vám pravidelně a ráda. Letos jsem poprvé spadla do kategorie ŽV45 a skončila jsem „až“ na 5. místě a zdaleka jsem nebyla poslední, což svědčí o slušné návštěvnosti a obsazenosti (nejen) této kategorie.DK

Nalezené položky: 43 První Předchozí | 1 | 2 | Další Poslední
x

Hodnocení příspěvků

Pro hodnocení příspěvků se nejprve musíte přihlásit.

Pokud ještě registraci nemáte, můžete se zaregistrovat zde.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.